13 dec. 2010

Inte kultur lite


Ja jag vet, det är lite sent kanske men man fick ju inte blogga under VFUn. Regler är regler liksom. detta skrivs på tal om förra läsveckan med interkulturalitet som tema.



Min kultur, frågar du vad min kultur är? 
Va faaan, hur ska ja veta det?

Ehh ja kommer ju från Sverige, född på en liten holme
av svenska föräldrar, talar grym engelska och kan göra mig förstådd på svenska. Jag vet vad en dalahäst är men har aldrig sett hur en sådan görs i dalarna. Att dansa runt stången har jag gjort och jag har varit på Gotland och sett raukarna, räknat bultar samtidigt som jag kört över Ölandsbron. Jag kan Idas sommarvisa, äter inte inlagd sill, trots att farsan fiskar den men käkar däremot gärna mormors vörtbröd till jul(gärna med köttbullar och rödbetssallad) som jag med glädje hjälper till att baka.

Men är då detta min kultur? På samma självklara sätt som jag vet(tror ja iaf) vad japansk kultur är så kan jag inte riktigt svara på vad min kultur är. Min kultur är så jvla mkt. Inte typiskt svensk, tror ja iaf. Kanske mer västerländsk kultur? Detta är saker som vi stötte och blötte under snacket i fredags(5 nov) och det var inte bara jag som var tveksam till vilken kultur(jvla uttjatat ord detta) man känner att man tillhör. En sak vi kom fram till var språket, språket är viktigt när man pratar och funderar kring kultur, tror ja iaf.

Jaja, jag tror nog att folk runt omkring mig snabbare kan svara på vilken kultur som jag tillhör, eller iaf borde känna tillhörighet till.


Ok vilka tycker om svensk kultur egentligen? SD tycker ju om svensk kultur, riktigt mycket dessutom. Kul sen att de inte tycker om några andra kulturer. Detta måste ja ju sätta mig in i mer eftersom det verkar som att mina framtida kollegor och jvligt många utav eleverna också verkar tycka att tex om man inför muslimsk kultur så får du med dig dåliga saker.




Jag hittade denna hemsidan(jag har alltså läst om SD och deras "härliga" syn på kulturer, på alla möjliga och omöjliga hemsidor och tidnigar) som belyser det problemet som jag och många med mig ser. Där står bland annat att: Vad vi borde lära oss innan vi tar debatten med Sverigedemokraterna är att de är ytterst skickliga på att göra sig själva till martyrer, på att argumentera och på att få argumenten att verka logiska.
Det som står om hur SD ser på kulturen är också intressant läsning där jag sitter och nickar och tänker att det kanske är precis så som dem(SD-anhängare) fungerar.

Kultur är ofta knutet till en geografisk plats och något som har varit likadant sen urminnes tider. Så gammalmodigt tycker jag inte att man kan se det längre, interkulturaliteten handlar ju om kulturer i möten med varandra. I dagens samhällle där du kan resa till Asien på några få sekunder genom lite skrivande och tryckande för att sen återvända till Svedala och boka en röd stuga till midsommar på 5 min gör ju att sätta kulturer på kartan, rent geografiskt. Idag flyter de omkring, överallt, under dygnets alla timmar och minuter. Det jag försöker säga sammanfattas ganska bra här:

"Ett annat grundläggande problem med Sverigedemokraternas syn på kultur är att kultur påstås vara något beständigt som kan fångas till en geografisk plats. Faktum är att kulturer ständigt utvecklas i samspel med varandra. Som individer tar vi också intryck av flera kulturer som i sin tur förändras när nya influenser och idéer bryts mot varandra. Speciellt nu i globaliseringens och Internets tidevarv."/www.sverigedemokraterna.de

Är SD rädda för att vår svenska kultur med alla traditioner ska förtvina och sakta fasas ut ur våra liv? Tomten som dansar runt midsommarstången med sill i mungipan och brännvinet i byxfickan kommer ju alltid stanna kvar. Han kommer ju inte försvinna liksom.

Sen undrar jag hur SD tänker när de läser eller hör argument som det här:

"Mycket av det som idag betraktas som typiskt svenskt härstammar dessutom från andra kulturer. Vårt siffersystem kommer från Indien. Vår basföda kommer från Sydamerika. Vår största religion härstammar från Mellanöstern. Listan kan göras hur lång som helst. Kontentanär att Sverige alltid har tagit intryck av andra kulturer." 


Det är liksom svårt att argumentera emot detta, kom igen nu Jimpa, jag utmanar dig!




Ord från SD efter bombdådet i Stockholm:

”Vad var det vi sa?”

Kort efteråt twittrade riksdagsledamoten 
William Petzäll (SD): ”Jag hatar att säga det, 
men vad var det vi sa?”
Jimmie Åkessons sekreterare Alexandra Brunell 
twittrade på samma tema:
”Är det nu man får säga ”vad var det jag sa”? #äntligen”. 



Jag blir så trött, de människor jag känner och som jag vet röstade på SD bor ju för det mesta rätt så långt ifrån de ”hemska invandrarna”, frågan är om de ens behöver befatta sig med några överhuvudtaget annat än när de köper pizza eller kebab?
Att sen inte kunna skilja på en individ och ett helt jävla folkslag eller för den delen kultur är ju jävligt märkligt. Och nä, ja tycker heller inte att det är ok att spränga sig själv mitt i fucking STHLM men, och det är ett stort MEN, DETTA VAR EN, EN ENSAM MÄNNISKA SOM GJORDE DETTA, ALLA MUSLIMER STÅR INTE BAKOM HONOM I DETTA! Visst, han kanske någon mer som hjälpte till och triggade honom men det är han ju inte ensam om i världshistorien att ha haft.
Att en man våldtar betyder ju inte att alla män våldtar, lite samma sak här(detta skrevs för att få de få SD-anhängare som kanske läser detta att förstå och kunna se det hela från ett annat perspektiv). Ge faan i att dra hela jävla befolkningar över en kam för att EN människa gör något dumt!

Trött trött trött, men samtidigt jävligt taggad att ta fajten och då ska jag vara väl förberedd!
Fuck off, nu kör vi!





vad var det jag sa? jo just det:

   Fuck OFF, nu KÖR vi!  

2 kommentarer: