23 okt. 2013

min skog. en varelse.


varelsen. 








jag har på empirisk väg gett kött åt benen. päls åt benen. ögon till kroppen. noga utvalda delar har satts ihop och modellerat fram denna varelse. jag kommer osökt in på de roliga hybriderna mellan olika djur som photoshop under årens lopp gett oss.

inspiration:






jag kanske behöver gå än mer in i sägner. i trolldomen. i att bli bergtagen.  kolla på mytologiska djur, väsen, varelser. huldror och troll, storsjö odjuret och nessie. jag känner igen dessa tankar. jag har nog varit inne på de förut i denna gestaltning. 





andra, kanske mer konst, referenser är:
Lovell(efter förra handledningen), jag har tittat igenom Tilda Lovells hemsida och konstnärskap men bara skrapat på ytan och ser en del likheter i hur jag tänker/använder/skulle vilja använda mig av material/ben/uttryck. 




CJ Hendry, fin med tuschpennan. länkade till henne i ett inlägg igår. förbannat bra. lite för bra för att inte ta hjälp(tror ja) med linjerna. skönt. 


Ann Böttcher: har sett hennes verk förut men inte kopplat namnet, eller lagt det på minnet, däremot har ja hennes teckningar i bakhuvudet och tack vare handledningen för någon vecka sen eller två så kom de fram igen. enkla grejer, blyerts och vitt papper. avancerad teknik, måla mil av penna mot papper innan man behärskar den så som Böttcher gör. jag intresserar mig för vad hon utelämnar. att inte måla blir ändå att man målar. att måla runt något blir målat. ögonen fyller i. 







Da Vinci, Leonardo har ju också han målat/tecknat en del. hans anatomi studier intresserar då han jobbar på ett snuskigt korrekt sätt. jag har försökt, inte helt fullt ut men ändå, att tänka anatomiskt när jag har satt ihop mina varelser. mina djur. att pusselbitarna ska passa någorlunda. att varelsen ska kunna röra sig, röra sig snabbt och vara skarp, farlig på samma gång. 







bevinga min varelse. 

det jag har gjort sen sist är som sagt att ha skissat upp en varelse, en hybrid, utifrån mina ben. jag har tidigare skrivit skapat, men det är fortfarande på skisstadiet då jag nu inser att varelsen är bevingad i mitt huvud. min "close encounter" med varelsen sa också att den var snabb. lite för snabb för att bara kunna röra sig på marken. denna bör behärska även luften. 





den är snabb. 
och vass. 

den fick en fjäderdräkt. men den ska nog bli av med den igen och få snabba vingar. små men snabba. 




lite skissande. 
Uppdaterad.








kom att tänka på en kortfilm jag såg för någon månad sen. känns igen. 











jag har även målat min skog. 





min tolkning av Böttcher. mina ben. min varelse. min skog. 

lite enklare. lite större. mer jag. 


på tal om ögonvrån. det är lite så jag känner med videon.
att man ser skogen, fotografiet, och sen i ögonvrån/blicken ser något annat.
något gömt. 


något har varit. 
man bara är. 
man kan bara va. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar