17 nov. 2013

ref v46. walking my dogs.



promenad. jag visste att jag hade en patron hemma någonstans som jag hittat under en tidigare promenad. jag visste också att det låg hagelbrakarpatronen i plast vid samma ställa som jag hittade många av benen. hagel använder man ofta i sjöfågelsjakt då spridningen på haglet tillåter en bättre träff på fågel i flykt. jag gav mig ut på jakt efter dessa patroner.


jag har gått från död till krig. i krig använder man vapen. kriget är närvarande på min ö då det finns flertalet militära byggnader och tomter. det finns två skyttebunkrar som är lättåtkomliga på höjder med utkik västeröver. munkhuvudet är utsprängt och däri berättar far och mor att de vart och tittat på militärens våningssängar mm.

den vita döden. så kallades en skarpskjutare i finland som plockade över 700 ryssar, säger sägnen,  i finska vinterkriget. han var som snö. osynlig där han låg och siktade utan kikarsikte och dräpte ryss efter ryss. han kallas hjälte i finland. i krig blir vissa hjältar och andra mördare. han var tydligen en hjälte. var går gränsen? antalet skjuta? vilken sida han/hon stod på? till slut vart han träffad, i ansiktet, men han överlevde och dog senare av ålderdom. har vi någon vit död på ön?



Ägget ville se mina samlingar av glas. i den lådan där glaset ligger ligger också träbitar, glödlampor, stenar och snäckor. det vart till att rada upp de med.


 trä
 sten
snäckor 
finglas 
fulglas
 bästa bitarna
 st
 st
glaskork



walking my dogs. titeln är snodd från en konstnär, Eddy de Azevedo, som gör samma sak som jag, samlar under promenaderna. här är det jag samlade i fredags under någon timme:




tankarna går till att bygga mig ett vapen, ett lika bra som vita döden använde, och kamouflera mig i mitt landskap.


här är patronen som jag hittat tidigare. väldigt vacker och hemskt på samma gång.





under fredagen så vart dessa hylsor mina bästa fynd:


35 st hagelhylsor.


sen ä tändarna och pillrena intressanta de med.







återstår att se vad som skall komma ut ur detta. nu mot färjan. bråttom nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar