27 apr. 2014

K-special trodde ja.

men dokumentärfilm är snarare det ja kollade på märkte ja nu. eller så står det K-special, nu tredje gången ja kollar. blir inte klok. men man tittar ju aldrig så noga som när man tecknar, synd att ja inte tecknade utan bara tittade på videon. länk





jag somnade inte till den även om tanken var sådan i natt, ja låg igenom hela utan tråd i sängen med stora ögon och öron. den jvla rosa färgen lurade in mig att läsa vidare om vad som skulle hända om ja tryckte på play, jag tryckte på play. intressant om Sara-Vide Ericson, lite konstnärsprocess, lite om människan, lite om konstvärlden, lite om hus. allt intresserade mig fast i olika variabler. rutnätet, innan ja såg det så var ja fast besluten om att Sara-Vide först skissade fram på papper så som hon ville ha målningen, sen tog foton och sen projicerade foton på canvas och avslutar med måleriet. hennes linjer i allt är nästan perfekt, inget går snett i skrynkligheterna i tygen, i huden eller i kroppens proportioner. det skulle kanske kunna kassas för lite fusk. sen kom rutnätet. så lärde ja mig också i nian att förstora eller förminska något. jag vet inte om ja tror på att hon jobbar så i alla fall, det går ju så mycket snabbare att få fram linjer med projektorn, jag ser inte det som fusk lika lite som det är fusk att måla en rak linje med linjal. verktyg och hjälpmedel är till för att användas. varsågod. jag vill inte ta något från hennes måleri, snarare tvärtom. jag gillar att det i slutet visas hur hon målar, hur hon processas fram och hur tankar i hennes huvud kommer fram, även om de inte alltid är färdigtänkta utan på väg någonstans.


"Readers Respond: Is it Possible to Cheat at Art?
                 länk



"det släppte när jag bestämde för mig själv att sluta vara så hård mot mig själv 
och sätta upp regler för hur jag skulle jobba, släppte på tematik 
och bara gick på lust, skisserna gör ju att ja målar mycket och saker
 som även slängs, jag blir bättre och bättre. " / Sara-Vide



"såhär gjorde ju Michelangelo, så då får ju ja göra så också." /Sara-Vide


" tidigare så försökte ja förklara det ja målade med ord, 
fast nu så kastar ja ut det verbala med skitvattnet, 
och så målar ja bara. " /Sara-Vide






kanske ska måla. måla som Vermeer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar