12 apr. 2014

ref v 15



så fort regnet kommer idag ska det skrivas lite här, bla om ännu mer fusk, 
lur, tatueringar, självporträtt, narcissus och min kropp. sen ska det även 
målas idag på mig, hoppas ja, så det kan dyka upp än mer grejer innan
 måndag men då mest i bildform.. 

BLIR KLAR I NATT! NU PIZZA OCH ÄNNU MER TATUERINGAR HOS ELLEN


          ok, klar. tror ja.         




jag har fortsatt med mina tatueringar, tatueringar via andras händer och tankar. jag bestämmer som sagt inte var det ska målas eller vad, det är helt upp till den med pennan. 

i tisdags eftermiddag var ja i majorna och blev gaddad av två barn, en på 3 och en å 6 år. det va intressant. jag visste ju att det skulle bli barntatueringar och var således inställd på ett resultat redan innan. och jo, det blev typ så som ja tänkte mig. 10 min intensivt målande på mina armar, rygg och mage/bröst. alla färgerna användes och det gnuggades rätt bra på ryggen, lite massage/peeling eller nått kändes det som.. gött. 



ganska så snart efter det att barna var klara och återgick till tvn/leken så började ja gilla det som målats på mig. tankar kring hur detta faktiskt skulle kunna få pryda min kropp började ploppa upp. originella tatueringar gjorda av någon annan, inte mig själv, som dessutom inte är rent tekniskt skillade tatuerare, utan snarare barn med pennor. det blev så jvla vackert. tuschstrecken blev snabb en del av mitt skinn, min kropp som ja stolt visar upp. jag är bekväm i min kropp. jag bryr mig inte så mycket om den. jag tränar och står i men har aldrig haft drivet att bygga muskler tex som många andra grabbar gör. ja vill ha en sund/funktionsduglig kropp som ja bor i, dock lite väl blank i pappret, ja gillar färgerna som pryder min rygg här men vette fan om ja vågar sätta in nålen alltså, ja gillar men vågar inte. jag har jobbat med kroppen förut i gestaltningar och andra projekt. har ja märkt. och folk reagerar på det. bieaccch 2014, bekräftelsebehov, lite väl mycket hud kanske, bla bla e några grejer man fått höra och som ja själv skulle reagera på om någon annan i min typ instagramfeed hade postat liknande. intressant det här. jag själv ser en typ totalt avsexualiserad, avmusklad manskropp fast bara i bakgrunden, i duken, i canvasen, det ja vill visa är ju målningarna, tatueringarna. 

manskroppen är ju inte så sexualiserad som kvinnokroppen är idag, men det kanske e på väg att jämna ut sig lite, iaf i tänket kring kroppar och va de kan projicera. sen fuskar ja ju med min kropp, eller fusk och fusk, ja tränar inte så mycket som ja kanske skulle vilja/kunna, utan ja låter latheten skapa en balans som funkar för mig. 
dessa porträtt, självporträtt som någon annan tagit, är de fusk? kan man kalla det självporträtt? vem äger bilden? den som tryckt på kameran eller den som styrt uppbilden och bett någon annan ta kortet? vem är fotografen? jag kommer kalla de självporträtt, för mig är de självporträtt. jag har styrt och ställt, fixat var när hur de ska tas, ställt in kameran så att ljuset är rätt och sen instruerat vad de ska fokusera på mm. 

ready-made, Duchamp. fuskare av rang? eller? Kosuth då? en och tre stolar från 1965.

Duchamps filosofiskt realistiska readymades -
 "no beauty, no ugliness, nothing particularly esthetic about them" 
- öppnade i ett slag en helt ny frihet för 1900-talskonsten.





mod. modet som krävdes för att köra igenom detta i den knepiga konstvärlden är imponerande. han måste ju satt hela sitt konstnärskap på spel, ett högt spel, som i långa loppet va nödvändigt och rätt gjort, rätt spelat. vad är konst? fin bok av billgren som tar upp 117 frågor om konst där han svarar på intressanta sätt. tex är svaren på vad är konst sådana som: 

- det är en fråga. 

- konst är ett sätt att tänka. 

fler intressanta frågor är tex:

26. hur lär man sig saker? - 

kort svar: genom att missförstå.

långt svar: man upprepar och härmar, efter ett tag så missförstår man något och det uppstår något eget som man sedan upprepar och härmar tills man missuppfattar sig själv - och vips så har man lärt sig något. kunskap är den för stunden rådande konventionen och för att inte fastna för tidigt bör man undvika konventioner, till exempel den att man bör undvika konventioner. 

35. vad gör en bra konstnär bra? 

kort svar: tur. 

denna boken är intressant. kommer fortsätta bläddra i den framåt.. 

åter till ready-made, jag har liknande tankar kring min säng. mina lakan som färgats av mina målningar på min kropp. har haft dessa tankar i någon vecka nu. ska fortsätta. liknande tankar kring fusk, att man bara(....) ställer fram något som redan är, något ja inte gjort, något någon annan gjort, har även varit med om detta under vfun där elever i princip tog något som redan fanns och visade, vissa hade ändrat minimalt men valde ändå att kalla det för sitt verk. 

konst ref till säng via min externa handledare:












fusk. var på föreläsningen om skärmkulturer i fredags, intressant att det i de första slides visas just om fusket: 

"men det är ju inte du som gjort det, det är ju datorn som har gjort det år dig",
 "man googlar på nätet om man inte har några egna ideer".

fusk? wtf. skjut mig. här pratades det ju hur det går lite för fort när man jobbar digitalt till skillnad från analogt, olika tekniker som kanske inte ska jämföras på det sättet, i tid, eller va man nu kan kalla det, konstigt att kalla det fusk liksom.. jaja. 

förstorar man bilden så ser man detta längst ner. 


sen är det intressant att man tänker kring det digitala som ett sorts fusk, att det går fortare i vissa avseenden och att vissa elevgrupper, jag vill minnas att männen pratade om att någon lärare sagt att ge mig datorer i bildsalen så ska ja fixa pojkarnas betyg. typ.  




den sista sliden här med åkesson är ju fusk för vissa, de har ju skrivit ut ett foto på honom istället för att lägga timmar på att skissa upp ansiktet på papper och sen klistra på. det sparar tid och uttrycket  blir annorlunda nu med fotot istället för ritat/målat. eleven har ju dessutom gjort skulpturen med hjälp av olika ready-mades, tex jackan och andra grejer som syns. fusk fusk fusk. inte. 

igår fick jag armarna och ryggen gaddad. jag har fjädrar, indianmönster, ängla vingar, en trampstamp, en dödskalle och lite väg på min kropp nu. och på lakanen. återkommer med bilder under dagen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar