10 nov. 2014

uppgift v 45 - ljusdagbok



i min lägenhet har jag min favoritplats för fotografering i mitt sovrum. rummet är litet, helt vitt och med ett stort ljusinsläpp från ena väggen, den mot öster. ljuset är bara väldigt tidigt på dagen riktat rakt in i rummet, annars är det mest ett ofta mjukt, naturligt ljus som fyller det. jag har hängt upp ett stort vitt papper på väggen mot norr för att kunna använda den som neutral bakgrund till många av mina projekt. bla till mitt examensprojekt "whitecheatsproject, eller som nu till uppgiften från v 43.

på morgonen är det som ljusast. då kan det snarare behövas något som dämpar, nästan likt det som man gör med tyg över en stark lampa.

sen förändras det ju över dagen. det ljuset som jag använt mig mest utav är nog det som finns under förmiddagarna. lagom mycket för att inte behöva extra grejer. ibland kan ja använda en reflektskärm inifrån rummet som studsar ljuset tillbaka. jag har även provat att tända lampor för att lätta upp skuggor med det blir sällan helt hundra.

ett problem som jag dock ser med mitt rum är att ljuset kommer in lågt, att det faller. som ni ser på bilden så är det som ljusast längst ner, typ en meter upp från golvet. sängens lakan kan hjälpa till som bouncer ibland. men ja gillar, löser det ofta rätt bra.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar