24 nov. 2014

uppgift v 47 bildbearbetning + ljus



jag valde denna bild från s 159:




när man kollar fotot så ser man ju direkt att vitbalansen inte sitter där den ska. det röda sticket måste bort, men, det röda sticket tycker jag personligen ger bilden en ännu "äckligare/greedy" känsla. det kan ju liksom vara fotografens mening, att det är ett verktyg snarare än ett misstag.


det e fotat i studio, med ljuset från vänster, snett framifrån och lite uppifrån, med en lampa ser det ut som. jag kan inte se några ljuslättnader i skuggpartierna, inga slagljus utan bara en ljuskälla.

jag kan dock tänka mig att fotot i de ljusare partierna är något överexponerad, tex vid axeln och vid magen där greedy inte syns helt tydligt.





när det kommer till repor och dylikt så ser jag inget som ska bort.

när det kommer till redigering av modellen så ser jag inte heller där något som ska retuscheras. konstfoto, det ska se ut så här.

hade jag gjort något liknande foto så hade ja dock nog gjort annorlunda. jag hade valt en bakgrund som inte är så knöcklig, utan en slätare och flyttat den längre bak. jag hade nog jämnat ut ljuset lite mer också, använt ngn softbox då ja inte är en fan av hårda ljus, gillar liksom naturligt ljus från fönster mm. jag hade redan i fotofasen försökt fixa vitbalansen annorlunda, för att sen i efterbearbetningen förfina den ytterligare. detsamma hade jag gjort med exponeringen, bla bla bla, 50/50 brukar ja jobba, om inte något mer i efterarbetet än vid själva skjutandet.





när man kollar efter samma bild via goggle så ser man bilder med andra förutsättningar, tex som den nedan. jag tänker att foton vid tryck ändras en del + att foto i böcker kan skifta efter tid pga papper och tryck mm.



Jo Spence/Tim Sheard, 
Greedy - Irecreate my journey into emotional eating, 
a rebellion against parental disapproval
1989

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar