22 jan. 2015

Gestaltningsprojekt vt15 BVKgf1



jag har många idéer kring vad mitt projekt skulle kunna handla om. lite för många. jag spelade in en liten film, ska försöka länka den här snart, när jag likt Berglin letar igenom min bildskatt som jag samlat på under en längre tid. foton, konst, bilder som är inspiration för mitt huvud i jakten på nytt. nya sätt att se. nya sätt att tänka. nya sätt att jobba. osv osv.

har haft dessa tre tankar nära ett tag. men släppt iväg dem till framtiden.






Jag gillade Berglins bilder, har fastnat för hans jaktbilder tidigare, faktiskt redan då jag strosade runt en sommar på Hff 2012. Hans bild med den stående puman fastnade direkt på näthinnan min och har inte försvunnit sedan dess. jag gillar hans sätt att tänka kring fotografi och vad det är och hur man idag kan handskas med det. jag har provat skorna som Berglin använder, dock i mindre storlekar än han har provat och går runt i. jag har haft tankar på att jobba rent digitalt med redan tagna kort. kollaega mig framåt. men har släppt också det.
samma sommar, 2012, hade vi föreläsning med Johannes om korvgubben, och han hintade då också om projektet med Ostindiefararen som han precis börjat arbeta kring. process.

Anna Strand hade jag som handledare kring mitt projekt med min ö. den sommaren mynnade ut i projektet "Badjävlar". länk. där text från just filmen badjävlar blandades med svartvita landskapsbilder på min ö samt kraftiga förstoringar på de "badjävlar" som befann sig i fotona.
just grejen med att jobba med text och foto är intressant. i nuläget ser ja dock inte det i min idé kring mitt projekt. gillar Annas sätt att jobba. gillar hennes vita färg.

jag gillar processens kraft i gestaltandet som jag fått igång efter tiden på hdk. jag litar på den även om utgångsläget alltid är ovisst.

min tanke just nu är iaf att "bygga" en studio. en enkel en. använda mig utav det jag har hemma i ljusväg. använda mig utav den blixten och den lilla softboxen som jag köpt för två år sen men sen inte använt. jag vill lära mig den och försöka hitta användningsområden. om det finns några.

jag samlar bilder som sagt. instagramflödet är en fin balans mellan roligt, intressant och inspiration.
@kimothyolsen inspirerar mig med sitt iscensättande. jag tänker mycket kring en uppgift i Kerri Smiths bok, How to be an explorer of the world, där man ska leta material för snabba skulpturer. jag vill leta material bland det som är nära mig. inte nödvändigtvis material som inte är något värt utan snarare kanske saker som står mig nära och som jag slumpvis eller medvetet väljer ut, placerar på min vita pedestal/poduim, framför min vita vägg och ljussätter med enkla ljus. typ. Anna Strand har också jobbat med vitt. jag gör likadant. alltså inget projekt i nuläget som är mer än detta. ingen vidare tyngd kanske men jag är säker på att bärigheten kommer när jag börjar arbeta. börjar mixtra med mina tillhörigheter, blandar dem, tar i sär, gör nya konstellationer. jag tror att mycket kan hända där. kanske till och med i mellanrummet. mellanrum är annars ett ord som triggar mig för tillfället. osäker på varför men något är det.

@kylie_at_obus och @ohadbenit är också intressanta med sina flöden.




instagram är snabbt. 
mina skulpturer ser jag som snabba. 
iaf nu. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar