10 mars 2015

bvkgf1 foto - play with me.




då har jag gjort klart med lektionside, tidsbegränsning och genomförande av uppgift.


lektionsskiss + inspirationsbilder att visa för elever under genomgång av uppgift.





jag la ut en "annons" på facebook där jag frågade om någon hade tid med en promenad i solen, men de som nappade bor en bit bort. för lång bit. valde således att jobba själv. jag körde själv. tog med mig mobilen ut på promenad idag i solen. släppte hundarna så fort jag kom ut i skogen bakom huset och tog sikte på berget och höjden med en gång. jag ville komma upp. högt. se staden från molnen. jag trampade på vana stigar. letade efter gamla som nya saker att lägga ögonen på. jag visste att jag ville prova soffan ganska tidigt. och skorstenen. rörde mig ditåt.



eftersom jag insåg begränsningen i att jag var själv och att det skulle göra det svårstyrt med kamera på stativ mm så använde jag min hand. i varje bild.

jag valde att fota allt 1x1. instagramstandard.

soffan var en av de första bilderna som togs. vart inte helt nöjd. hade velat komma närmare. fortsatte leta motiv.
 bredvid skorstenen finns den nya skrapan. tog den mellan mina fingrar. klämde lite.
gick vidare till skorstenen. 
liten liten sten av skor. 
eller?

lite väl tunn. går närmare.


såg linjer bland molnen. målade linjer bland molnen. 
lekte med skärpan. 




 klämde på fler hus. 


 puttade på tradare. 


kom närmare skorstenen. mätte in mig. 




denna bilden vart jag mest nöjd med. postade i farten.
skrev om sol och om att jag var ansvarig. 





ref

jag tror att denna typen av lektion kan fungera oavsett ålder på elever. oavsett kamerautrustning. den inbjuder till lek samtidigt som den har begränsningen i landskapet eller omgivningen. den fungerar som en typ av photoshop in the go, irl. att man leker med perspektiv på olika sätt. 

tiden. 
promenaden tog timmen. fotograferingen 20 min. instagram 2 min. 
det är letandet som kan ta tid. att veta eller inte veta vad man letar efter eller stöter på. att inte känna att man är klar efter första skjutna fotot utan att fortsätta. fortsätta leta motiv och faktiskt jobba igenom motiven. ändra sig. backa. byta vinkel eller pose. 

instagram kan vara en kanal att använda sig utav. leta likes eller bara för ren spridning. 

jag var själv. fick lite helt på mitt huvud. på gott och ont. 
är man två kan man bolla mer. men också fastna i kompromisser eller snack. eller få mer hjälp. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar