18 apr. 2015

bvkgf1 foto - färg



då har jag gjort klart med en till lektionside, tidsbegränsning och genomförande av uppgift.

lektionsskiss + inspirationsbilder att visa för elever under genomgång av uppgift.







instagram är min dagliga fotografiska plattform. det är därför många av bilderna blid 1x1. det går fort. en del ser det. fotografierna lever i 3 h innan de försvinner i flödet, man måste uppdatera ofta för att inte glömmas bort. 

när det kommer till färg så kikade jag igenom mitt flöde och fann dessa: 




marstrand. tre färger. linjer. tydliga gränser. 
här är mitt hus. där är ditt. 


mina lakan under examensarbetet på bildlärarprogrammet under våren 2014. 
fusk. jag lät folk måla på mig, sen sov jag i mina, från början, vita lakan. 
färgen arbetade sig över. 
stora delar av bilden är i vita nyanser. detaljer i färg. 


mitt sovrum. vitt överallt. det som bryter av är det svarta fönsterbrädet 
och den bit av tegelväggen som syns. 
ljuset är intressant. det vita likaså. linjerna som leder blicken till täcker 
och som sen låter blicken fortsätta ut genom den öppna dörren. 


mönster. grått. biege. brunt. upprepning. giftgrön. 

denna flaskan har jag sett under flera promenader ute på ön. den lyser verkligen. 
ett skräp som ser ut att vara radioaktivt. syns på flera hundra meters håll 
eftersom färgen sticker ut så från omgivningen. 
jobbade med tredjedelsreglen. 


vitt. igen. en samling av pappersfigurer. en grupp mot två ensamma. 
jag triggas av enkelheten. att man av billigaste vita pappret kan skapa olika scener. 
kan skapa stämning genom att jobba med det fina naturliga ljuset, 
jobba med perspektiv och djupkänsla. 


i dag när jag tittade på mig själv så insåg jag att jag bara var klädd i svart. från huden och ut. hela jvla mig. "människor som jobbar mycket med färg och form kan ha en förkärlek att klä sig samt inreda sitt hem i neutrala och lugna färger". check. 

ok. jag spikar upp ett av mina svarta lakan ovanpå min vita bakgrundsvägg som jag brukar fota mot i sovrummet. och fotar mina nyanser av svart. 

 


ljuset är för starkt i mitt sovrum på morgonen om det är sol ute. gillar mer ljuset när det är lite mer moln, blir mer som ett naturligt softboxljus då. men men. ja jobbar vidare. man kan inte alltid bli helt nöjd, måste gilla läger och arbeta. 




1x1. 
svart. 
rätt nöjd. 

men. 


valde att plocka in en av mina hundar för att det skulle hända något. 
tyvärr är hon inte svart. men tänkte att det kanske inte gör ngt. 
vart rätt nöjd med hundbilderna. 




men. 
känner ändå att de inte är på temat färg. 
hunden tar bort färgen. 
stjäl uppmärksamheten. 




så av dessa två svarta bilder väljer jag nog den högra att "lämna in" idag. 
jag säger lite som elever brukar säga, senast igår faktiskt: eh ja skiter i det, jag är klar. orkar inte jobba mer. 




reflektion.

jag har varit off under denna mapp. färg. har inte känt att jag kommit igång. har låtit plugget vara ett tag. har tänkt på det, tagit ngn bild då och då om ja snubblat på något intressant, men inte jobbat aktiv i timmar. 

tiden: men nu la ja någon halvtimme på att pilla med detta. det var bra. att det inte var lätt. att det inte blev helt hundra. godkänt men inte mycket väl godkänt. ibland blir det så. jag tror att man skulle kunna hålla en workshop på temat, begränsad tid och lite "spelifiering"/tävling att jobba fort. eller så kan man låta temat glida över längre tid, glida över andra lektioner och göras mer som en "läxa" som jag skrev förut. 

7.5 hp under våren. det känns som att denna kursen tar för mycket tid. jo, det är min hobby också så tiden kanske inte känns som rent plugg alla gånger men den äter ändå tid. tid som ibland finns, men som just nu inte finns. jag måste lära mig trolla. lära mig reglerna för att sen kunna frångå dem och vända och vrida. sig interstellar igår. den åt 3 timmar av min tid. men han hamnade ju i ett svart hål, bra färg och tema, och kunde i slutet jobba med tiden. åka i den. hamna i mellanrummet. det kanske är det jag behöver göra! lära mig morsekod och bygga en rymddräkt och fixa en stor bokhylla. 

fy fan va tråkiga bilder jag precis har postat. men ja skiter i det. orkar inte. säger att mappen är klar och stänger den. 

"vad hade du gjort om du fått göra om uppgiften en gång till?" -  en fråga som jag har på mitt vad hur varför papper i bildsalen, ja hade nog fan inte valt svart. rosa tilltalar mig mer. kolla bara på min sköna brorsdotter som ja fotade häromdagen. i all enkelhel, mitt på köksbordet, under 5 min med ett halvstort rosa papper som bakgrund. ja, det är ju typ en bild som skulle kunna platsa under en av mina andra mappar/uppgifter kring enkla porträtt i naturligt ljus, men det skiter ja i. du måste lära dig reglerna för att kunna bryta mot dom. 



ni vet när man jobbar med temat utan att veta om det. och hittar bilderna i huvudet när man skriver ut sin frustration över misslyckade bilder i kulören svart. slumpen? 
rosa boakgrund. rosa storkbett. tillagd rosakulör i skuggor. rosa. min favvofärg. 

loggar ut. nöjd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar