18 sep. 2010

Street Sudoku is da shit

Denna veckan har vi haft ett gemensamt projekt med alla andra ettor på HDK. Projektet gick ut på att vi skulle utforska och förändra någonting i det offentliga rummet. Vi blev således indelade i grupper där vi blandades mellan de olika inriktningarna som finns på skolan.

Ett kort gruppmöte i måndags där det verkade som om alla hade någon förändring i tankarna var allt som behövdes, sen kastade vi oss ut i alla dessa offentliga rum.

Jag ville aktivera folk, iaf försöka att aktivera. kanske till och med starta en liten rörelse som kan leva vidare. När jag var inne på bloggen idag så hade 14 stycken från Sverige hittat dit och 1 från USA. :) Det är roligt att se att folk orkar glida in på en blogg för att kolla facit till sudoku och kanske för att hitta någon ny att leta efter och lösa.

Jag sitter nu och formger och programmerar en liten liten App som man kan köra i diverse telefoner framöver... eller så gör jag inte det men tanken finns där :)

här är resultatet:
www.streetsudoku.blogspot.com (jag vet inte hur många gånger jag stavat fel på sudoku, det blir lätt soduko eller suduko mm... jvla svårt namn altså)





Intressant projekt där många av oss kanske för första gången skulle ut i verkligheten, ut på gatorna och göra något som för vissa kanske till och med var olagligt i olika grad. Man var lite spänd när man gick där och försökte reka bra platser att klistra på men det gick över ganska snabbt.

Eftersom jag ville ha respons och kunna "mäta" eller iaf se hur många som faktiskt såg mitt ”verk” så skapade ja bloggen och när man tänker på det så känns det som man gjorde en snöboll stor som en knytnäve och la högst uppe på berget. Sen petade jag till den och nu får vi la se om den börjar rulla nerför. Det är kul att känna att man blir så uppslukad av ett projekt så att man i princip bara tänker på hur man kan göra det så bra som möjligt och hur man kan gå vidare med det och skapa nya plattformar att visa det på 24 timmar om dygnet. för detta tog verkligen i princip all min tid denna veckan. när jag gick på ICA och handlade så hade ja sudokun i tankarna.

Tänk va grymt om man om något år har en rörelse, liten eller stor spelar liksom ingen roll, där folk följer din blogg och ger sig ut i stadsdjungeln för att leta hotspots där ngn sudoku hänger.
det kan ju lätt bli någon form av tävling inblandad där ngt form av pris utlovas eller så kanske äran att hitta sudokun först för att sen lösa den och komma med ett svar på den räcker.
mm många tankar finns.

Så efter lite ångest för hur mycket man skulle våga utsätta sig för i detta projekt så blev alltså resultatet rätt lyckat tycker jag. Jag blev ju inte haffad av farbror blå som ryktet säger att någon annan blev :/ . men sen så gjorde jag ju kanske inte ngt som kan anses som fruktansvärt olagligt, hoppas jag. Men jag fick ändå en liten rush i kroppen när man skulle utföra det.

Kul projekt som sagt som jag definitivt ska försöka använda mig själv utav i framtiden.
nä nu tjatar jycken på mig för hon vill gå ut i skogen trots att det regnar, så det blir väl att skruva på sig stövlarna och hänga kappan över huvudet å ta sig i kragen och gå ut i det fina vädret. 

//Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar