11 okt. 2010

Barnen av idag är tyranner. De säger emot sina föräldrar, glufsar i sig maten, och tyranniserar sina lärare. /Sokrates

Sokrates, sicken lirare.

Vad det bekommer hans samtal så kan jag bara säga att man som nybörjare har lite svårt att bromsa och gasa som samtalsledare vid precis rätt tid. Ta in ny info och dirigera om gammal, för att sen lyfta något som bör höras en gång till och sen fördela ordet till någon som ännu inte blivit hörd.
Det är en konst, en stor konst att hålla samtalet på den nivå
som Ann S Pihlgren gjorde på torsdagens intressanta föreläsning, en varm applåd till dig.

Men med lite övning så kan man nog komma in i det och jag kan se hur väl sådana samtal kan utveckla synen på bild i allmänhet, som att kunna att plocka ut intressanta ämnen ur samtiden och få eleverna att börja tänka själva och författa egna tankar kring komplicerade och svåra ämnen.


Sokrates var ju en tänkare utav sällan skådat slag och det märks i citathögen som han lämnat efter sig enligt google.


Här följer några egna favoriter som tåls att tänka på:

Det bästa sättet att leva med heder i den här världen är att vara den man låtsas vara.

Jag kan inte lära någon något, jag kan bara få dem att tänka.

Ett liv utan diskussion är ovärdigt människan.

Naturen har givit oss två öron, två ögon, men blott en tunga - av den anledningen att vi bör höra och se mer än vi talar.

Det är av stor betydelse att behandla varje människa efter dess natur och temperament.

Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag karaktär för att njuta det.

När kvinnan blir jämställd med mannen blir hon hans överman.




Lyssna och se mer än du talar och jag kan bara få dem att tänka är något som jag sammankopplar väldigt till föreläsningen i torsdags samt fredagens arbete i grupp. Och detta kommer jag att bära med mig i bokhyllan i huvudet in i läraryrket där jag nästan garanterat kommer att använda mig utav samtal i sokratisk stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar