25 feb. 2013

vitmossa?



läkande mönster i naturen


en av mina favoritfilmer när jag var liten var Ronja Rövardotter. jag minns hur de använde mossa för att stoppa blodflödet och läka sår på sig själva och på djur ute i skogen. och det är dessa bildminnen som pockar på min uppmärksamhet just idag. 




"Vitmossan har stora celler, som hålls utspända även vid torka. Med dessa stora celler kan vitmossan suga upp stora mängder vatten, ända upp till 20 gånger sin egen vikt. De vitnar när de torkar men kan ha många olika färger när de växer och frodas. Vitmossa har även antiseptiska egenskaper och användes därför förr som kompresser. I Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter används vitmossa för att lägga på hästarnas sår."  länk


det sägs att man inte använde sig utav vitmossa i filmen utan av en renlav och många förståsigpåare håller med. men i vilket fall som helst verkar mossan/laven fungera som läka och kan den hela djur och människor kanske den även kan läka träd. 





jag hittade bland mina tidigare projekt att jag just scannat in olika växter och växtdelar, däribland något som ser ut som renlav/mossa. i dessa växter finns underbar mönster som kommer fram om man bara jobbar lite med dem. tittar lite närmre. byter vinkel och perspektiv. i denna bit mossa, som var stor som en knuten näve, fanns det liv, det kryllade av organismer och insekter som hade denna växt som hemvisst, som ett eget litet samhälle. ett samhälle som inte många ser eller lägger märke till när man vandrar förbi det i skogen men som ändå existerar utan vår vetskap. eller så vet många utav oss om detta men man tänker inte på det när man klampar fram. 

Miles Mendenhall heter en grabb som var med i en dokusåpa som heter Work of art och som gick ut på att ta sig an en uppgift och skapa något konstnärligt och blidka juryn och försöka stanna kvar ända till slutet. i något utav de sista avsnitten skulle deltagarna jobba utifrån naturen och vad de hittade på typ 15 min ute bland stenar och grenar. 

miles mendenhall - fungus studies vol. 1
Miles valde att jobba med en svamp som han hittade och gjorde tre olika verk med den. dels svampen som den är när den torkat, dels en scannad version och sist ett försök till egen konstruktion av något svamplikt. den stora bilden gjorde han genom att bygga en stor hävarm med vassa spikar på som han använde till att göra hål i en plastfilm som han spänt upp ovanför detta bruna papper som vi ser här. när hålen var gjorda hällde han blekmedel på plasten som sen droppade ner på pappret och skapade detta mönster. det intressanta är att han gjorde hålen helt random och utan någon särskild styrning och han lät mönstret växa fram bäst det ville/kunde. 


att läka skändade träd i vår omgivning lockar mig. att läka dessa med mönster som återfinns i naturen, fraktaler. sen det finns olika sätt och tekniker att reparera träd som har blivit misshandlade eller råkat ut för sjukdomar. 





dessa träd hittas run näckrosdammen och kan vara i behov av lite läkande från vår sida. jag  assoscierar också till green graffiti där man skriver med hjälp utav det gröna och låter växterna tala. det hade kanske varit att föredra om man nu vill förmedla något via huden på ett träd. 

det är också intressant att jag anser att budskap som karvats in tex J+K eller J <3 K är mer accepterat än de som sprayats dit. påverkan på själva trädet måste vara större vid karvning än med enbart sprayfärg. ens fördomar, förutfattade meningar, yttre påverkan från samhället och en eget tycke och smak spelar nog större roll än vad man först tror innan reflektionen tagit vid. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar