25 nov. 2013

handledning Malin v 48. uppdat.



jag tänker kring normer, feminism, kroppar, dockor, offer, vem är offer, allt detta när jag tittar på dina bilder i inlägget om din tillbakablick(?), sen ser man kvinnokroppar och taggtråd och gränser i ditt senaste inlägg med kvällstankar.


jag tänker på en utställning, "offer och martyrer", på göteborgs konsthall får några år sen där konstnären Tanja Ostojic undersökte hur hon skulle kunna komma in i tyskland genom att leta efter en make via en dejting sajt.  Looking for a Husband with EU Passport heter verket/projektet. jag tänker kring offer, att kvinnan ofta är offer men att här kanske männen som skickar sina svar och nakna kroppar till henne via brev och foto blir någon sorts offer i sina oreflekterade(?) svar till en okänd människa/docka. de är ju inte nödvändigtvis(om än alls) medvetna om hennes konstprojekt. de blir ju än mer blottade tänker ja eftersom de inte självvalt väljer att hänga på en konsthall utan kanske snarare hängs ut. 
Taggtråden längs EUs gränser skärmar av oss. fast inom EUs gräns borde taggtråden vara nästintill utrotningshotad i sig. 

dejtingsajters foton kopplar jag också till Ostojic och till din skissbild från inlägget med dina tankar kring vad du vill säga. 





man kan ju också fundera kring vem det är som har kontrollen över kroppen. den som tar kortet av sin egna kropp, naken eller ej,  och väljer att visa fotot. eller är det den som ser fotot och gör en tolkning eller vem är det egentligen? är det männen som har kontroll över hennes nakna kropp här eller har hon kontroll över männens nakna kroppar?

kopplingen till kvinnokropper gör jag ju också till Woodmans foton på din blogg, självporträtt ofta nakna där hon verkar ha kontroll över sin kropp, sina foton, sin makt. sen var hon nog en trasig själ som tidigt tog sitt liv. 



större bild från samma utställning fast på annan plats.



Google sa att Marlyn Manson gjort en låt 2012 med namn No Reflection. den kan man ju lyssna på om man vill. jag tyckte den va rätt kass men ur det kassa kan ju något bra komma kanske.. 
sen är ju Manson stöpt i den normala manliga normen. eller inte. hela han e ju typ ett konstprojekt. 




pungvargen. utrotad. svartvit. i bur. jvligt konstigt djur. ser smått inavlad ut. 

visa mig den utrotade reflektionen i bur. kanske i form av djur?

typiskt att de börjat klona fram utdöda grodor. denna pungvarg verkar vara näst på tur.. 







Sarah Jimenez, work of art, bur. ur den flyger origami som symboliserar folks jobbiga tankar(tror ja det var).




magi djur i bur. kanin som försvann. now u see me. film.


speglar. Daniel Kukla.




jag vet inte exakt hur Julianne Swartz har gjort men det måste ju ha med speglar att göra.



bur/koja?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar