18 nov. 2013

nära döden


under årens lopp har man många gånger hört att man ska cykla med hjälm. kan inte minnas att jag haft hjälm i tidig ålder, förmodligen för att ja vart så förbannat liten när ja började kanske å sen att den åkte av när ja slutade ramla eller för att Rörö är mjukare(...) än många andra platser på jorden. men trots alla ord om hur farligt det är så var det inte förrän jag såg denna bilden + de tjugotal ord som hör den till som jag åkte och köpte mig en hjälm, det va tidigt i våras iår. bilden snubblade jag över när jag skrev på min c-uppsats i konstvetenskap kring maskuliniteter, måleri och färgen rosa. nu ska det kanske tilläggas att jag inte cyklat mycket i stan förut och det var först i år som jag insett att man sparar pengar + får röra kroppen mer naturligt i vardagen genom pedalerna. på ön är det fortfarande mjukt, men i stan e det hårt(gillar att säga emot mig själv). på med hjälmen.

en bild har ett annat språk än texten. att kombinera flera olika språk ger nya möjligheter och kraft till det man vill så sagt. bildspråket är ett av de mest gränsöverskridande och kraftfulla verktyg vi har tillgång till. utan bildspråket hade inte många ikeamöbler skruvats ihop hemmavid tex.






i vissa lägen är det rätt korkat att inte tänka efter före. cykla i stan, tänk efter, det finns mycket hårt där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar