2 dec. 2013

opponering Charlotte 2 dec.


vad kommunicerar arbetet:

en hudfärgad köttig korv/slang/penis som brötar in i en lägenhet och omkullkastar allt och tar sig plats.

hur tolkar du det:

vi har ju varit i samma handledningsgrupp och jag vet ju vad det handlar om men också via mitt intresse kring genus och normer så kopplar man detta till patriarkat, strukturer, könsroller, makt mm. hur mannen fortfarande idag tar sig den platsen och i många fall ges den utan större motstånd. hur man måste belysa köttkorvens framfart för att komma till rätta med brötandet så att stolarna kan stå kvar. jag tänker på han den där borgmästaren i Toronto, Rob Ford, som brötar på rätt bra där borta i Kanada. eftersom han är vald till brogmästare så har han makt, han symboliserar maktens män rätt bra fast han har ju samtidigt ballat ur lite för mycket för att kunna mäta sig med de riktiga maktens män där i toppen på hegemonin. en borgmästare kan man inte avsätta, han/hon måste självmant avgå. det kommer inte Rob göra. han kommer fortsätta skapa skandaler och rubriker med sin stora kroppshydda och sitt gråvita hår i kostym.

Rob Ford aka köttkorven, ger svar på tal:





jag gillar hur du använder dig av de "konstiga" formaten/kompositionerna på dina verk. långsmala. höga eller breda. 
bilden, "nästa generation" tvingar mig som betraktare att tänka hur det som inte syns ser ut. ger mig tillfälle/möjlighet att skapa din bild tillsammans med dig. jag ser inte ansikten på de som är med men jag ser att det är två människor, kön spelar ingen roll. 

kompositionen på "världens starkaste" kanske man kan jobba med där rummet ovanför hennes huvud och huset kan vara större för att låta mig som betraktare fylla det utrymmet med vad vi mer tror att hon den starka bär på. 



konstref.

Henrique Oliviera.

genus. kön. köttkorv av trä + färg + rum. 3d. manligt kvinnligt. målar med plywood, som han själv säger. du pratar ju om måleriet, det tar tid och du gillar att stå där och försvinna in i det, ätas upp av det. Henriques process verkar vara så att han hittar sin "canvas" i det här fallet plywood och gör stora grejer av den från små skisser. måleri behöver ju inte vara det traditionella menar jag. jag skulle gärna vilja se hur du kan gå ifrån det "traditionella" och hitta något annat, något än mer mot det du jobbar med. jag skulle gärna se något i 3d. du pratade ju om i början om att sy en dräkt. släppte du den tanken för fort kanske?







Emily Deautchman. 

genus. mjukar upp gubbar högst upp i den hegemoniska maskulinitets trappan genom att klä de i kvinnliga attribut här i kvinnobröst(kan vara min något lättvägda tolkning av vad jag ser i hennes bilder). lite som när man målar ett gevär(typisk manlig, krigisk symbol) i en rosa ton(som är den kvinnliga/feministiska symbolen) för att oskadliggöra det, göra mindre hårt med kvinnliga attribut.





Russ Noto.

här tolkar jag också in ett maskulinitet och genus-perspektiv på många av hans verk. 
stor stark tjur. rosa färg. eller vit text i rosa. manligt kvinnligt. jag använde mig utav denna bilden i min C-uppsats om "rosa, manliga målare och maskuliniteter."(eller va den nu hette uppsatsen.. får forska vidare i det..)




vet inte vem som tagit bilderna, gjorde en snabbgoogling men lyckades inte hitta något. men dessa foton är ju något helt annat än va de påminner om. lite som din köttkorv. den är ju en korv fast ändå kuk. länk. jag skulle vilja ha mitt egna porträtt såhär på väggen hemma. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar