2 dec. 2013

opponering Lisa G 2 dec





vi har pratat en hel del om kroppsspråk under handledningarna men jag undrar nu hur djupt vi egentligen har kommit i diskussionerna? har vi "bara" pratat om det som alla borde kunna se men inte det som forskare säger? jag vet inte riktigt hur djupt ner du själv har grävt? men jag ser gärna att du gräver än djupare ner och forskar ordentligt på vad kroppsspråket är och hur vi använder oss av det. många gånger är  språket garanterat omedvetet, vissa gånger medvetet och då och då helt å hållet åt helvete fel. du måste testa att göra en sak med kroppen och säga det motsatta ur munnen som du skriver. i vissa kulturer betyder det ja/ok/bra att skaka på huvudet, det gör det ju inte här och då blir det en klash där om vem som säger vad och inte.

jag gillar TED-talks och tittade igenom den här videon på 20 min förut idag. fake it till you make it. fake it till you become it. do it. jag tänker att när jag tittar på dina senaste videos så är det så att ja tänker på fars. att det inte får bli för nära en fars, att det inte är på riktigt, det är stereotyper. jag gör likadant i mitt krig, jag använder alla symboler och är hela tiden rädd för att gå för långt. hur ska man göra liknande videor utan att man hamnar nära farsgränsen? behöver man göra övertydliga gester eller räcker det med subtila grejer som alla ser ändå? eller ska man köra ALL IN? testa dig fram känn på det. jag gillar att du testar med projektion och utan, med naturligt fönsterljus och med det som kommer från projektorn. det blir ju liksom helt olika uttryck. även det stop motion-aktiga hackandet är intressant för då blir det lite gif känsla eller fotografier i rad snarare än video.








i titeln på videon "natur glad" ska du ju vara just glad i naturen men jag ser mest att du ser lite galen ut och inte så värst glad kanske. fake it till you make. and then become it. 2 min. sen iom att du projicerar ur något litet grodperspektiv så får du en skugga bakom dig som ser stor och skräckinjagande ut. när du står nära väggen så blir skuggan minimal och när du går ifrån den så växer skuggan, det går ju att jobba med. :) sen säger du ju att du vill bort från blicken men den är ju med, väldigt mycket. det är ju det man fastnar i. 



om du tycker att ett foto är alldeles för stilla och inte kommunicerar tillräckligt så kan du göra det som en gif, ett stilla foto som inte är en video men som sen helt plötsligt rör sig, som säger något, som kommunicerar. tyst. för giffar är tysta. helt tysta.  tex:




här är en galen tumblr där de spränger bort huvudena på karaktärerna, de visar alla möjliga kroppspositioner höga som låga, de blir av med huvudena ändå. är inte helt säker på varför jag länkar denna men den kanske kan ge något. något åt farsen..

det finns många självlärda(?) människor vad det verkar som kan allt(...) om kroppsspråk och hur man kan använda det. kul att titta några minuter kanske och alltid kan man lära sig nått, om än kanske bör man ha de kritiska glasögonen på sig. 




konst ref.

att leta konstnärs referenser är lika lätt som svårt. så fort det är en människa med i verket så kommer kroppsspråket in och man läser blixtsnabbt av vad man ser och bearbetar detta. sen att man inte alltid är medveten om det är en annan sak, det görs ju liksom automatiskt. iaf för oss som kan förstå denna typ av ickeverbal kommunikation.


Bonniers konsthall i sthlm har en utställning strax med just kroppsspråk. den är en del av en dansfestival och drar också således rätt mycket åt dans/rörelse-hållet. det blir nog rätt lätt rörelse i konst som håller sig kring liknande ämnen.



bla så ställer Sharon Lockhart ut på Bonniers konsthall och hon fotar och filmar många många många porträtt.






Wilma Hurskainen. fotograf. Finland. 

det är liksom en blandning mellan projektion, kropp och kamouflage. osynlig. 







jag fastnar i ögonen, i blicken och i de små små grejerna i ansiktet som visar hur du verkar/vill vara/kommunicera. kan man gömma detta? du gör det när du vänder oss ryggen och täcker ansiktet men man kanske kan smeta över ansiktet i efterhand. det kanske kan vara gött med en tvist i det hela(eller inte). något som sticker ut.

osäker på exakt vilka det är som gjort dessa verk nu kl 09.57 den 2 dec, men ja kan bildgoogla senare idag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar