29 apr. 2014

opponering Elin



vad har Elin gjort?

ord som ploppar till när ja läser blogg:

dokumentförstörare, reklamväv, stress, tidsbrist, börja jobba fysiskt med en gång, frustrerad, vantar, tvivel, mold(gjutform, mögel), slump, mögel, tid, socialiseringsprocesser, lever gestaltningen, såsa till det, fin- och fulmögel.




Vad kommunicerar arbetet om man inte vet något om det innan eller vem som gjort det? 


det känns som om någon biologiskt formad person som intresserar sig för förruttnelse eller vad som händer när naturen kör sitt race, tar över och koloniserar oss istället för tvärtom. lite neopostkolonialism där naturen tar tillbaka. själva bilderna, de tre, påminner om natur, berg/sten, något djur/organism i burk och mögel då förstås. ja tänker på experiment, på penicillinet, på människor i vita rockar, glasögon och med plasthandskar på händerna och på laborationer. samtidigt som när ajg bara tittar på de tre bilderna så ser jag sten, berg, glasburk med tång, eller något annat organiskt, i samt något hittat på stranden som flutit iland. jag vart nu förflyttad till mitt landskap, till min ö, min natur, min västsida. intressant(iaf för mig). 





Vad kommunicerar arbetet i förhållande till de ursprungliga intentionerna? Vad kunde gjorts bättre?


de ursprungliga intetionerna från reklamen skulle man ju kunna plocka in igen om man ville in på den banan. unkna, mögliga ideal som behöver pixlas/möglas över för att socialiseringsprocesserna ska kunna bli så som vi kanske i utopin vill att de ska vara. nu känns det långt bort från reklamen och i en annan process precis som det ska vara men jag ser hur möglet lever sitt egna liv precis som de sociala processerna och att det är svårt att styra över de till fullo.

mögel som klasser? kan man odla klasserna i glasburkar också? 9e vart så här och 9b vart sådär. hur vart det när vi
korsbefruktade 8a och 8e, va hände? vart det bättre eller sämre än innan? hur grupperna av elever blir ihopsatta och hur de olika klasserna/grupperna sen utvecklas åt olika håll beroende på mängd syre, mat och andra omständigheter eller slumpen. går klasserna att styra? går möglet att styra? i dessa processer kring socialisering så kanske vi har en del att snacka med möglet om trots allt. är det verkligen möglet som ensam går sin egen väg eller tar en vägen med hjälp av andra, enbart med hjälp av andra? är mögel singular eller plural? 


du är fortfarande väldigt uppe i processen. var det. ordentligt ett tag till, hela vägen fram, hela vägen in i kaklet. du skrev rätt tidigt om att du redan börjat tänka på slutprodukt vilket var intressant för jag såg ingen slutprodukt i din text, jag ser en process. 



Vilka kvalitéer kunde lyftas fram mer?


jag ser det som att du fortfarande är mitt i processen, vad som kan tänkas visas i slutet syns inte för dig ännu, vilket kan vara bra men också lite stressigt kanske. jag gillar dock att du lever din gestaltning men ja skulle vilja se ännu mer av det, låt det gå bananas å lev så in i helvete. mögel är ju svårt att bli av med, ja tänker att din process kanske också blir det, svår att bli av med. lyft just fram det att den gestaltande processen kan nu gå tillsammans med textskrivningen mot målet i juni. texten ger liv åt möglet och tvärtom, låt detta hända, lev i och med gestaltningen och texten. jag önskar själv att ja gjort det än mer under förra gestaltningen, och planerar att försöka göra det till fullo nu, för jag tror att det kan vara just en jvligt viktig kvalité att processa in i kaklet. att våga låta sig ge sig själv hän och vända och vrida på saker och ting till dess att examinatorn slutligen ska kolla text eller kika på vad man gestaltat. 


samtidigt finns det ett obehag i mig angående att låta mig vara öppen in i slutet alla gånger, det e ju samtidigt skönt att ibland hitta något att hänga upp gestaltningen på. men kan man kontrollera ovissheten och rädslan i misslyckandet, i tidsbristen, i det osäkra påtvingade starten av gestaltningen, mod eller tur är kanske svårt att lära ut, men de som jobbar hårdast har kanske också mest tur i slutändan, och kanske modet också. våga mod. 


materialet intresserar, möglet. hur visar man detta på ett bra sätt? fotografi är något du titta lite extra på, rullande bild med kanske. fixa en lite hemmastudio eller liknande med en lampa och neutral bakgrund och fota närgånget, macro eller på avstånd. jag skulle vilja se möglet ditt i en mer avskalad miljö typ. jag "byggde" en i höstas när vi skulle fota något objekt som vi höll kärt. ett rosa papper på mitt skrivbord och en lampa sen min iphone 4s. thats it.  länk






Hur fungerar gestaltningen av idéerna? 


jag gillar slumpen av möglet, du behöver spinna vidare i gestaltningen och hitta/göra kopplingarna till socialiseringsprocesserna än mer, jag skulle vilja se mer. det behöver ju inte kopplas till skolan eller klassrum här men spridningen och rörelsen är intressant, slumpen lika så. oj det vart mögligt. gött. leta än mer slump eller öppningar så tror ja det löser sig och det faller på plats. jag tror ju att slumpen inom bildämnet är en jvligt stor tillgång om man sköter om den rätt. eller iaf använder den så som du gjort. 


Hur skulle personen kunna gå vidare med arbetet?


du är ju något på spåren. vad vet vi inte riktigt än men det lever och du är i rörelse helt klart. så fortsätt i processen, vänta inte på glasgrejerna på posten utan mögla allt. precis allt. överallt. fortsätt experimentera. med allt. och fortsätt influeras, inspireras och inspirera. dokumentera, jag skulle vilja se än mer dokumentation på möglet, på processen. rullande som stilla foto, teckningar som målningar, ljud eller vad fan som helst men dokumentera. arrangera möglet, testa, leta och till slut hitta något att fastna ni. skriv ner allt, ord som nu kanske inte är intressant för att sen om en vecka titta tillbaka och se något annat i texten, du har redan beskrivit att du jobbar så här, så fortsätt.  



konstref: 


timelapse mold


något levande. filmar du det så ser man rörelser som man kanske inte ser annars. spridning, kolonisering och kanske andning.












största organismen på jorden, en svamp + det där med träden, tyngden. 

tänker på nätverket socialiseringsprocesser. symbios. många bäckar små.



http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/storsta-organismen


Nadja Isaksson - mögel. 

klasskamrat som under spelets regler ordnade ett inglasat, men illaluktande, mögligt midsommarbord med mat i. slump förekommer mer än en gång i hennes gestaltning. likaså tid. känns det igen? :)







länk till Nadjas blogg, spelets regler utspelade sig sommaren 2011. 

Miles - work of art - fungus


film där han berättar kring hur han tänker från episod 9 av säsong 1. 

han hittade en svamp i skogen. tog med den hem. fotade den, kan hända att han scannade in den. sen byggde han en ställning med spikar i som har använde för att okontrollerat och slumpartat sticka hål i en plastduk som var spänd över det bruna pappret, på plastduken hällde han sen blekmedel och när det okontrollerat droppade ner på det bruna pappret vart det såhär. typ svamp. kanske. 

https://www.youtube.com/watch?v=blUDmtTCbBc





Fungus Study. länk


grön graffiti, mossgraffiti,



tänker kring hur man kan styra hur mögel växer, här använder man mossa men mögel borde ju kunna användas på liknande sätt tänker ja. 

med mossa så mixar man typ mossa med filmjölk och målar sen med den på vägg tror ja. google löser problemet om inte ja hade helt rätt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar