5 maj 2014

ett copy+paste-inlägg som trycks i nya uppdaterade versioner under hela dagen idag den 5 maj.


skit i hantverkskunnandet. 

"Vad som helst är konst – Ready-mades

Marcel Duchamp (1887–1968) var den första att arbeta med ready-mades. Ready-mades är vardagsobjekt insatta i ett nytt sammanhang som t.ex. Flasktorkningsställ (1914) och Fountain. Konsekvensen av detta är att konstnären inte behöver visa hantverkskunnande, detta ersätts av konstnärens suveräna frihet att välja och utnämna föremål till konstverk." länk


ungefär 10.30 in i filmen så börjar det pratas fusk. konstigt att de första bilderna som börjar rulla när MVG-eleven Ella, det är så hon presenteras, börjar prata är på hennes hud som är full med tusch från pennor.  








" systemet tillåter att man fuskar. " /Ella.
återigen detta system, detta systemfel. 
"jag gör det för att spara tid, jag hade löst uppgiften lika bra fast långsammare utan fuskandet" /Ella.

så kan det va, tiden återigen som lockar oss att ta genvägen/fusket. jag tänker likadant i många situationer i bildsalen, varför lära sig måla realistiska porträtt när man kan fota? jag menar inte att ingen ska måla, men alla har inte tålamodet/envisheten att låta pennan vandra de mil som krävs eller för den delen träna ögat att se vad som är rätt och fel. fast det vet vi kanske utan att kunna sätta ord eller kanske förstå vad vi ser som fel och inte. krångligt det här.


samband mellan fusk och:
låga betyg.
mycket annat som tar tid från plugg tex fritidssysselsättningar.
preess. hemifrån eller tex att man behöver en viss poäng för att få studielån. 


da vinci tog den korta vägen. typ minuten in i videon 




" Breton såg detta och släppte från det andra manifestet in bildkonsten, som inom surrealismen fick en följdriktig betoning på slumpen och icke-avsiktliga processer." länk
leta upp manifestet, slumpen och icke-avsiktliga processer, så kom ju mina lakan till. 


formativ bedömning. summativ bedömning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar