22 okt. 2014

uppgift v 43 bvkgf1


"Välja ut en bild ur tidslinjen från förra momentet-  fotohistoria.jpg (under dokument). 
Försök efterlikna bilden tekniskt (genom att exponera manuellt- alltså inte genom efterbehandling) och gör en egen tolkning av innehållet i den. 
En parafras"

 





bländaref/5.0 -  objektivet går ner till f/4.0 men valde att behålla denna storleken för att få detalj i större delen av bilden, vill ha skärpedjupet någorlunda kort men samtidigt så hela personen e skarp. 

slutare1/5 - kameran ligger still och jag skjuter med avtryckare bestående av en trackpad till datorn då kameran är kopplad direkt in i lightroom på direktfångst(?), långsam slutare resulterade i lite suddiga fingrar på andra bilder, här vart det skarpare genom hela bilden trots dåligt ljus. 

iso3200 - behövde trycka upp ison lite för att få in ljuset utan att skapa för mycket rörelseoskärpa. jag fotade nu på eftermiddagen då det fortfarande fanns lite ljus kvar men långt ifrån tillräckligt kanske. 

vitbalansenAWD - jag lät vitbalansen ligga kvar på auto då jag gillade det, den visade lite annorlunda med moln-varianten på men eftersom jag sköt i svartvitt så spelade kanske inte färgerna så stor roll tänkte ja... 

bildstil: monocromjag ändrade bildstilen direkt i kameran för att få ut svartvita foton med en gång eftersom jag inte fick efterarbeta denna gång. jag valde monocrom, och höjde sen kontrasten till max och höjde skärpan två snäpp. kontrasten för att försöka trycka fram ännu mer svärta och skärpan för att försöka maxa den så mycket det går. 






ganska dåliga ljusförutsättningar men jag valde naturligt ljus från stora fönster som enda ljus. jag hade väl egentligen behövt ha ett lite mer direkt ljus ovanifrån, solen i lite moln mitt på dagen kanske, för att få till liknande skuggor som mannen har under ögon, hals mm, mitt foto har ju att skuggorna faller åt vänster i bild. fail. 
sen hade jag velat ha mer ljus generellt, vitare bakgrund, ljusare i ansikte på de ställen där det behövs mm. 
det enda ja gjort efteråt är att klippa i fotot så att formatet skulle likna orginalfotot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar