15 okt. 2014

uppgift v 42 - "Världen i mina ögon"



"Uppgiften för veckan innehåller två moment som ska sammanföras i en bild.:


Skapa en egen värld med dina bilder. Det här är en bild ur samlingen "Världen i mina ögon".
Fotografera någon, något, en plats, en stämning, ett tillstånd, en miljö som gestaltar var du befinner dig i livet just nu. En bild som berättar om dig, hur du har det, vad du tänker på, vad som pågår i ditt liv vecka 42 år 2014. En bild som kanske kunde vara en sida ur din dagbok? Jag (vi) som inte känner dig, ska få en hint av Simon Torgersson genom denna bild. Bilden ska vara nytagen och får inte hämtas ur arkivet.

Dina tekniska val för bilden ska vara medvetna (dvs kameran inställd på manuell) och du ska kunna motivera ditt val av bländare, slutare, iso, vitbalans (som kan vara den text du enligt kursuppgiften ska posta på bloggen: en text som reflekterar över hur du har löst uppgiften och vilka inställningar du hade på kameran, max 1/2 A4)." 








var jag befinner mig, just nu. 

här. jag befinner mig här, bland tabbarna i min webbläsare, bland vänner, ovänner, dejter, kurskamrater, uppgifter, pinterest. jag befinner mig överallt. där jag är just nu. just nu i sängen. nybäddad dagen till ära i vitt. i mina kritiska glasögon som jag har på mig när jag vandrar i världen, gen dessa ögonglas ser jag världen. världen i mina ögon. 

jag studar två olika fotokurser just nu, samtidigt som jag jobbar på mitt första jobb som bildlärare i östra Göteborg. i den andra kursen, via Valand, jobbar jag med identitet, min identitet, där min kropp är med som motiv. på den kroppen projicerar jag olika saker. saker som ligger mig nära, som ligger mig långt bort, som är jag och som inte är jag. därför valde jag att göra ngt liknande till denna uppgiften. för det är här jag är nu. i ett gestaltande som glider in i varandra, som livnär sig på det som jag upplever, på jobbet, hemma, borta, på internet mm. därför delar jag med mig utav mina läppar, min hud, mitt liv hur det levs och där jag bjuder på mig själv ibland samtidigt som jag har sidor av min värld som jag bara visar för vissa, men även sidor jag håller för mig själv. bra mig själv. också då har jag glasögonen på mig. de kan behövas.



när jag fotograferar med min dslr så gör jag det manuellt, oftast, eftersom kontroll av kameran kan vara bra att ha. här på denna bilden har jag använt mig utav ljuset från en projektor som enda ljuskälla. min inställningar på kameran till detta foto är:

bländare: f/5.0 - för att plocka in tillräckligt med ljus för att jag ska bli nöjd.  objektivet tillåter bländare ner till f/4.0 men eftersom jag inte zoomade utan valde hålla det någorlunda skarpt med skärpedjupet genom hela fotot så stannade ja på f/5.0, även om ja alltid, nästan, sätter skärpan på ögonen när ja fotar personer/porträtt.  

slutare: 1/50 - kameran ligger still och jag skjuter med avtryckare bestående av en trackpad till datorn då kameran är kopplad direkt in i lightroom på direktfångst(?), lagom fart på slutaren, kunde väl både ökat en och gjort den långsammare med tanke på att kameran har noll rörelse. 

iso: 800 - ville ha lite brus i fotot, lite känsla av kornighet, skitighet, kunde kanske ökat iso:n för att trycka detta än mer men kändes bra såhär i detta fallet. 

vitbalansen: AWD - jag lät vitbalansen ligga kvar på auto då jag gillade det den visade i det "blåaktiga" ljuset från projektorn och hur vitbalansen reagerade på det. 


sen jobbar jag alltid med efterbearbetning. i lightroom oftast. det pillas lite i reglagen för att få det så som jag vill ha det. osäker på om det ingick i uppgiften men jag anser att man alltid, nästan, ska/bör göra så. iaf jag. särskilt idag, förr var det viktigare att lösa alla manuella inställningar direkt, och idag kan man ju spara tid/arbete genom att veta om vad de gör och inte gör. men precis som jag vet om hur jag skall lösa vissa saker digitalt så kan det också spara tid/arbete för mig med automatiska justeringar senare i processen. 





1 kommentar:

  1. Snygg lösning på den relativt knepiga uppgiften! :)
    /Elisabeth, en av dina kurskamrater.

    SvaraRadera