26 dec. 2014

komplettering missad campus 12 dec.







ett problem jag fick lösa var att ja sprang ifrån min kamera så jag har använt mig utav min telefon, iphone 6, + fotoappen Rookie för att kunna jobba manuellt med iso, slutartid mm samt appen Adobe Color för att hitta/göra färgscheman i bilderna. 

jag tittade mig omkring, såg en massa färger och valde att jobba utifrån det rummet där jag befann mig i för tillfället. i vardagsrummet där jag är uppvuxen. där jag är över jul. där färger kommer och går med årstiderna. 


a, det röda syns mer nu runt nov-jan men det svarta, det tunga finns här året runt. likaså det bruna, det av vädret färgade träplankorna som används som vägg. färgerna i just denna första bild är jag rätt nöjd med, önskar de inte annorlunda, skulle inte vilja ändra på de då finns där av en anledning. jag hade kanske velat mätta de lite iof, lite instagramfilterkänsla kanske. rent manuellt hade jag väl försökt pilla lite mer med exponeringen och vitbalansen för att få det lite mer åt mättnadshållet. jag ser det nödvändiga i att kunna lösa många av problemen man ställs inför direkt i fotograferandet, dock ser jag även att vissa problem lättast löser sig i efterarbetet. 









b, jordnära färger är något det jobbas med hemma. färger som spelar med varandra och som skapar någon form av harmoni i det huset där jag växte upp. vad som skapar harmoni i färgväg är olika hos oss alla. jag och min mor har ofta samma tänk kring harmoni även om jag ofta behöver något som sticker ut i det harmoniska för att jag ska hitta min harmoni. krångligt det blev. jag menar att jag behöver tavlan som hänger här med den hemska dockan målad av min konstnärsgranne med andra färger och innebörder för att tycka att ett rums/en väggs färger är intressanta. det behövs något som rubbar i det hela. dockan med dess färger och innebörd gör det här.

hade jag fått ändra något i denna bild så är det väl ljuset, jag hade hellre sett ljuset mer jämt fördelat över bilden och inte så ljust nere i högra hörnet och så mörkt uppe i det vänstra. en mer jämn ljusfördelning och mindre skuggor kanske. detta samtidigt som jag gillar naturligt ljus 9 gånger av 10 när det kommer till fotografering. sen kan man ju experimentera mer med det naturliga ljuset än vad jag gjort här iof.   












c, den mest självklara/färgrika samlingplatsen jag kunde hitta var den runt granen. i förrgår vad platsen skådespelet för den mest pengarullande, glödjespridande, ficktömmande och stressande högtiden av de alla. det kom en farbror med skägg och glasögon med röd luva och röda stövlar, jeansbyxor och en fårskinnsjacka och delade ut det ena färggranna paketet efter det andra ur en blå tygsäck som han bar på ryggen. idag är denna farbror utbytt mot torkande kläder, i en mörk färgskala, som droppar ner på den gräsgröna mattan. den blåa säcken finns kvar i bilden även om den bytt form och material. världens bästa kasse, kan användas till allt. det röda från luvan och stövlarna finns kvar i form av stjärnan över granen och kulorna i granen, det guldgula i kulorna skänker också ljus och färg till rummet. 

jag hade kunnat exponera bilden annorlunda, nu valde jag att sätta ljuset så att man skulle kunna få med informationen utanför, den som syns i fönstren. jag provade att exponera så att färgerna skulle bli starkare men tyckte inte om att fönstren då tappade information genom att bli nästan helt vita. färgerna hade dock gärna fått vara mer kraftfulla. 

i det svartvita fotografiet så tappar vi lite tid. eller vinner då det blir tidlöst på ett sätt. men framförallt tappar vi information som gör att vi lättare kan placera och analysera saker och ting i våra huvuden utan att vi tänker på det. färger som visar med en gång att det är IKEA-kassar som tvätten bor i, att stjärnan är knallröd och mattan gjord av gräs. med tappet/vinsten av tiden kan väga upp det. i vissa fall, men inte i alla. här, i detta nu och uppgift väljer jag nog ändå färgen, den ger mer än vad den tar i detta nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar