26 jan. 2015

gestaltande animation - BVKGA1 V15


"Er första uppgift på kursen blir att skriva några rader om er själva och vad ni gjort tidigare och erfarenhet av animation. Välj även ut någon film som inspirerat er."

första blogginlägg.

Jag heter Simon och är sen i somras färdig lärare, väntar dock som alla andra på leget, med på Bild och visuell kultur samt Konst/Bildvetenskap som mina två ämnen.
jag har även en KY/KH-utbildning i ryggen med Computer Graphics Design från Studium på Lindhomlen mellan 2004-2006 där ja gick igenom en hel del animation och visualisering.

3Dstudio + maya samt After effects hade ja koll på då, har sen dess inte jobbat med dessa program men känner ändå att jag vet läget och kan komma in i liknande program hyfsat lätt igen. jag tänker då på Blender.


men i nuläget är ja mer intresserad av animationer liknande de man ser via AE eller typ sådant som monty pyton gjorde cutouts? har ngn app på paddan i den stilen som jag skulle vilja jobba med. men även stopmotion och göra saker levande som normalt inte lever är för mig intressant. men jag tänker även på projekt som är möjliga att göra för mig i mitt arbete, i skola där budgeten och tiden(....) ofta är väldigt begränsad.

gick precis en 15hp kurs nu ht14 via Valand, FOA121, foto där jag jobbade med gif. små animationer av fotografier. stilla fotografier som efter en stund levde lite och sen vart döda igen. Vill fortsätta med gifen.



länk

tankar: vad är det nya inom animation? Det gamla? Det intressanta? Vine 6 s. Instagram 15s. Hur göra berättelser på kort tid? En serie snarare än kortfilm. Korta grejer som binds ihop på ngt sätt. Simons cat fast ännu kortare.

flip books. intressant. bakåt i tiden.



http://www.collectorsweekly.com/articles/flipping-out-over-handheld-movies/







intressant:  Liknade basquieat. rufft. simpelt. Musikvideo? Lagom lång? För lång?



http://www.booooooom.com/2015/01/22/director-spotlight-ruffmercy/

http://ruffmercy.com/





länk

"Darren Pearson har lagt ner lite (mycket) tid på den här videon där hans ljusmålningar väcker liv i massa djur och tar oss med till den fiktiva djurparken Photon Zoo."

http://www.dariustwin.com/





las palmas. kortfilm. väldigt intressant fortfarande.





Blue, Karma, Tiger 

"Tre grafittimålande tjejer berättar om varför de målar och om viljan att uttrycka sig.
Det handlar om att ta plats i det offentliga rummet. 
En prisbelönt dokumentär leranimation från 2006 av Cecilia Actis och Maria Hulterstam."

gillar det dokumentära inslaget. att animera intervjuer. samtal.


länk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar