19 feb. 2015

bvkgf1 foto - foto + skulptur.



"Kommentar: Hej
Samlandet har ju en stark tradition inom foto men också konsten. Jag kommer att tänka på paret Becher, som du förmodligen känner till (har fått hasselbladspriset), men samtidigt samlandet som innebär att fotografen står i en maktposition till det avporträtterade. Nu när man kan samla bilder från nätet obehindrat vad har man då för roll som konstnär, vit, medelklass, kvinna man osv. Valet som görs speglas det i din roll som fotograf och vad kan du se "om dig" i bilderna du skulle vilja samla? Annika Karlsson Rixon har även gjort en serie med bilder på Annikor vid havet, ett samlande av konstnärer som heter som hon. När blir samlandet av bilder en besatthet och något sjukligt? Ett par bröder i New York har omskrivits en hel del och Lotta Lotass skrev Samlarna om bröderna."



samlandet. jag samlar på bilder som sagt. på foton. på konst. allt ligger i mitt digitala mappsystem. så också Becher med sina silos mm, likaså Annikorna vid havet. Bröderna Collyer kände ja inte till, men själva hordingbeteendet är bekant. jag är dock ingen horder. jag har inte tidningar like Vivian Myers, en mild horder kanske enligt dokumentären, från golv till tak, men jag samlar. jag samlar på det som intresserar mitt öga. och mitt öga intresserar mig som normkritisk, vit svensk man med ett heterosexuellt hjärta, med över 300 akademiska poäng i ladok, med ett konstintresse av kandidatmått och rosa som favoritfärg. självklart spelar allt detta in i allt jag gör. samtidigt som det inte gör det. i min samling tror jag att jpeg-filerna är rätt blandade, även om röda trådar kring vad mitt öga är intresserat utav självklart har påverkat samlingen. 



sen rollen som fotograf har ju än mer nivåer. inget fotografi visar ju text verkligheten. någonsin. för fotot är ju alltid taget av en fotograf, utifrån dennes inställningar, vinklar, perspektiv mm och då visas ju aldrig verkligheten för den är alltid påverkad av fotografen. fotografen väljer vad hen vill visa för oss som ser fotot. mm. allt som ligger i min samling är mig. tydligen. noll procent av verklighet? när jag tänker kring min pedagogiska roll i klassrummet så finns ju också problematiken kring verklighet. jag som lärare väljer ju vad vi ska jobba med och hur. vilka fotografier som visas och hur. makt. makten jag som lärare har är stor. lätt att missbruka. 

 jag är ny i spelet kring lärarrollen i min bildsal och samlar således också på lektioner. makten, missbruka inte den tänker ja. förslag till lektioner och idéer från alla möjliga jvla håll. en tanke som slog mig precis nu är att faktiskt innan eleverna behöver jobba med mina workshops eller lektionsförslag är att i gestaltande sätt testa dessa på mig själv. jag har ju några att beta av i fotoknotomappen. om jag bestämmer mig för att fortsätta med detta projekt. släpp makten.  

EDIT: Tid. ungarna ska ju jobba på tid. typ. måste begränsa min tid så att den landar på samma som elevernas. tex 1-2 lektioner = 60-120 min minus genomgång på 5-15 min. behöver några ramar för att kunna jobba igenom dessa uppgifter med lite press och där möjligheten att sitta och pilla i timmar inte finns på samma sätt. 




en av dessa idéer som jag snott är just den kring foto + snabba skulpturer. titta runt omkring dig. ta tag i x-antal föremål och bygg en skulptur av dessa. placera skulpturen i din ministudio som du byggt på bordet av ett papper som bakgrund och en eller flera lampor som du ljussätter med. eleverna fick använda sina mobiler som ljuskälla och fotade via ipadsen. jag använde en lampa och fotade med iphonen. eleverna valde oftast olika objekt i sina skulpturer. jag har ikväll valt liknande, tex alla mina olika tejprullar som ligger i mitt "kulskåp" där allt mitt konstnärliga material återfinns. men även en näve med gouachefärger. "testa att göra lite omöjliga figurer, använd snören, tejp mm som håller upp objekt, men som inte syns i bild", detta har ja sagt till elever, detta har ja också gjort. redigera sen bilderna, ta bort grejer som du inte vill ha mm.. ja plockade bort min tråd till färgtuben.

blogginlägg med uppgift: http://magistertorgersson.moobis.se/2015/01/28/foto-skulptur/ 
inlägg med elevernas fotografier: http://magistertorgersson.moobis.se/2015/01/29/tyskland-foto-skulptur/


är alltid förvånad av bilderna som kommer ut. iphonen levererar. skarpt. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar