1 mars 2015

bvkga1 animation - uppgift v8-10, klar.


första animationsuppgiften klar. inte nöjd men klar. jobbar på att lämna in saker som jag inte är helt nöjd med. skulle vilja ha mer fart i klippningen, kanske mer liv/rörelse i animationerna(lite tveksam här då ja samtidigt gillar att de inte rör sig mer än nödvändigt), inte nöjd med att jag inte höll mig till 30-60 s regeln(regler ska man känna till. sen bryta mot dem).

jag är ganska nöjd med dockorna. jag är nöjd med dialogen, även om man kanske skulle hålla sig till samma lilla tråd från samma "kommentarsgren" än att hoppa mellan grenarna på "kommentarsstammen". fast ja tycker inte att hoppen märks så värst mycket ändå, särskilt inte om man inte vet det från början. gillade rösterna när ja upptäckte att man kunde ändra hastighet på uppläsningen på macen, de blev det olika röster även om det bara är Alva som talar. gillar även Alvas tackiga, ryckiga och otydliga tal. farten i rösten gör också att videon går i olika hastighet, blir lite mer dynamisk än om det skulle vara samma fart hela tiden.

vill blanda in mer kön i nästa animation. allt mellan xy och xx. jag gillar photopuppet hd ibland. gjorde alla dockornas animationer, ljudupptagning från uppspelning på macbooken genom talhjälpen där. sen i AE så klippte ja ihop de 6 olika sekvenserna + la till tavlan, dess aniamtion + texten. funderar på att prova på att animera allt via AE nästa gång. då det även där finns en puppet tool som ja skulle vilja titta lite närmare på.

jag trodde att ja skulle kunna hålla mig till ipaden under hela projektet. men ja failade på den punkten. ipaden är ett fantastiskt redskap, om man behärskar den och känner till dess svagheter och styrkor. svagheterna är ofta för min del att programmen inte fungerar som man vill fullt ut + att touchskärmen har sina svagheter kontra trackpaden + tangentbord på macen. datorn är jag helt van vid att jobba på även om den också har sina svagheter, dock mest styrkor i mina ögon.

AE, jag skulle vilja titta än mer på det rumsliga i animationsmöjligheterna i AE. att bygga lite mer i alla 3 dimensionerna. xyz. smälla in en kamera och flytta på den genom scenerna. bygga ihop scener med 2d-bilder, dockor, bakgrunder, prylar. animera. ljussätta. rendera.

eller så använder ja ngt annat program. jag skulle vilja hitta ngt på ipaden. ngn app som tar hand om mina behov. eftersom mina elever sen ska jobba med ipad, så hade det varit bra om även ja kan lösa vettiga grejer via den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar