18 mars 2015

bvkgf1 foto - uppgift v12 - utställning


Jag besökte Hasselblads Center och gick igenom den stora utställningen med An-My Lê
men fastnade mer i denna lite mindre utställningen, i den lite konstigare delen av lokalen. ett litet, avlångt vitt rum. Projektrummet heter det tydligen. först förstår man inte om den tillhör den större på utsidan eller om den är separat. den verkar separat. den är separat. 

"Tyrone Martinsson - Spitsbergen Past and Present. 
21 februari  - 17 maj, 2015
Martinson fokuserar på den dramatiska förändringen som det vilda Arktiska Svalbard genomgått. 

Tyrone Martinssons projekt handlar om vår uppfattning av Arktis och representationen av Spetsbergen. I relation till den historiska kontexten gör han samtida tillämpningar och tolkningar av äldre fotografier samt eget fältarbete, arkivforskning och re-fotografering. I berättelsen om försvinnande landskap ger fotografiet en möjlighet att visa människans brutala inverkan på land och hav, och även att vara en röst för vad vi bör försöka bevara. Den industrialiserade kulturens inverkan på naturen är en av vår tids största problem och miljöfotografi bidrar till att förstå konsekvenserna av dessa förändringar. "








change over time. hur landskapet ändra över tid. har gjorts förut men jag fastnade ändå här. jag ser min farfars album i dessa bilder. inte nödvändigtvis spetsbergen men det svartvita fotografiet är min farfars. det är dit mina associationsbanor går. Wells tar upp detta i boken(s 290) hur landskapet sen fotografiet och måleriet gryning fångat vårt intresse och hur det avspeglats i konsten. hur det påverkar vårt sätt att fotografera syns väl i alla dessa fotografier i landskapsläge(s 291), liggande bilder som visar längre horisont än det stående formatet. landskapsläge, ett format vi alla använt oss av. men 

Tyrone drar det en bit till, han töjer ut läget till något som skulle liknas vid extreeeeem lanscape format snarare. Tyrone klipper ihop gamla foton från svunna tider till långa landskap. han blandar upp fotografierna med text och kartor från området på hur det har förändrats över tid. change over time är också det något som Wells plockar upp som något som med fördel och kärlek används inom fotografiet. såhär såg det ut då, och såhär ser det ut nu. dokumentära tidsdokument, bevis eller bara bekräftande tankar och bilder på vad som händer. glaciärer som blir mindre, flyttar på sig. berg som står kvar. oftast. men som visar mer hud nu när delar av glaciärerna ändrat form, från fast till mer flytande.  

Tyrone låter någon annan styra. han plockar upp bollen och härmar. kopierar. klistrar ihop gamla bilder, för att sen åka dit, leta reda på exakt plats där den förre/förra fotografen stod och skjuter ett skott med kameran. han dokumenterar hur det ser ut nu. lämnar över stafettpinnen till nästa fotograf i ledet att göra samma sak om 100 år eller mer. styrd dokumentation. 

själva hängningen och utställningen är klassisk. tråkig. lättläst. redan gjord. de flesta fotografierna hänger på vägg. vit vägg. några ligger ner på bord, för oss betraktare att läsa som böcker. innehållet i dessa dokumentära bilder kanske behöver en trygghet i galleriet. men jag hade gärna sett något annat upplägg. att man kanske vågar leka mer med materialet. och rummet. 


en till referens annat än farfars album är: Bea Uusma - Expeditionen - Min kärlekshistoria. 

underbar bok om en polarexpedition som ballar ur. alla tre män dör. hur vet man inte exakt. detta gör Bea besatt. hon måste ta reda på hur de dör. åka dit. leta bland rester och läsa allt. ALLT om denna expedition. gräva överallt och ingenstans. hon läser till läkare(.....) bara för att kunna förstå hur de dog, exakt hur de dog. man får inte reda på exakt hur de dör då det är svårt att bevisa 100% hur det skedde. men Bea kommer nära. boken är väldigt visuell. gamla foton likt Tyrones från dåtidens dokumentära kameror och fotografier blandat med Beas egna. kartor och illustrationer leker tillsammans med de svartvita fotona i boken och förklarar var kvarlevorna syns i bilderna när de först hittade kvarlevorna för länge sen. 
Bea pusslar så gott det går. hon forskar på. hårt. jag ser det som en gestaltningsprocess, en som helt uppslukat henne i flera års tid. Bea är illustratör dessutom, så konstnärligheten finns där. 









Beas sätt att berätta kring dåtiden. kring hennes kärlekshistoria är så mycket mer fängslande än Tyrones. iaf för mig. och det har mycket med utformningen att göra. hur man använder färger och illustrationer mm. att man bryter invanda mönster kring hur saker ska vara och se ut. 

Wells snackar om "intellectual and cultural elitism" på s 289 kring kapitlet om galleri och kontext, hur vi ser galleriet som något som inte alla har tillgång till eller nyttjar. alla har kanske tillgång till det men det används lik förbannat inte av alla, utan snarare mer av de som kan klassas som en lite elitistisk grupp. det kanske är det jag menar, Tyrone mer elitism, Bea mer vardaglig. att man knäcker det, vågar använda ingångar som öppnar upp för alla snarare än få. en dyr bok kan väl räknas elitistisk också, särskilt om man inte e bra på text, men denna boken är ju väldigt visuell som sagt. 

enligt google så har Tyrone jobbat med polarexpeditionen också, inte bara Bea alltså. inte konstigt att ja tog in Bea som referens alltså. 
"Tyrone Martinsson disputerade med avhandlingen Photographic Archaeology and Nils Strindberg’s Photographs from the Andrée Polar Expedition 1896-1897 vid University of Westminster i London 2003. Avhandlingen har sin utgångspunkt i fotografier som dokument och konstnärliga representationer, och synliggör hur fotoarkiv och samlingar kan levandegöras."





Hur jobbar vi med tid egentligen? hur kan man jobba med tiden tillsammans med fotografiet i salen? 

varför blir svartvita fotografier per automatik gamla? eller som i många fall, mer Arty..? 

Vad får man göra med svartvita foton? gamla foton? andras foton? inom "ren fotografi" kontra "konst"? 

hur kommer lanskapet förändras? inom fotografin? format? framtida tekniken som styr? framtidens fotografer?

den vita boxen. utställningsteknik. workshops kring detta? vad är den vita boxen? den mest ultimata vita boxen? finns den? hur föränderlig är den vita boxen?

en jvla gäng referensbilder här under, via min pinterest


gammelmorfar

farmor
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar