19 apr. 2015

bvkga1 animation - tutorial PS



jag har valt att börja animera i photoshop(PS), har tidigare gjort några få gif-animationer via programmet men då via frame-någontingnågonting men har nu testat att jobba med videolager via tidslinjen.



själva skärminspelningen gjordes i screenflow. bra program som jag använt en del. 



själva tutorialen vart väl inte så jvla bra ser ja nu när jag tittar på den. min tanke var att hålla den kort, snacka kring mina upplevelser kring funktionerna och hur de fungerar utifrån så som jag använt dem hittills. jag speedade upp klippet för att få ner tiden, jag orkar inte titta igenom tutorials som är 20 min långa om de inte är jättejätteviktiga steg i allt, här jag suttit och animerat frame för frame i 15 min. kortar ner genom speeden. min lösning.

men jag misstänker att jag missat saker, missat funktioner och annat som kan hjälpa mig i min gestaltning. så jag kommer fortsätta forska mig fram. testa. läsa på. söka andras kunskap för att bygga på min egen. som vanligt. autodidakt.


min gestaltning handlar i nuläget om att faktiskt lära mig animera via PS, där temat är fotografi och komposition. jag har tidigare gjort en animering via ipaden om hur dyrt ett konstverk var + kommentarer från folk som kanske inte är inne i konstvärlden och som även undrar hur värdet kan vara så högt. hur man värderar konst behöver ju inte ens de som är i den världen behöva förstå. kan man ens det. jag gillade hur man kunde jobba med cut outs-dockor i det programmet Photopuppets hd, men går vidare med vetskapen om programmet. inte sista gången jag använder det.
 länk till inlägget

har även gjort en så kallad 2,5d animation där man gör en animation i ett foto i djupled. man klipper ut minst tre grejer ur fotot, en bakgrund, men mellangrund och en förgrund som man sen lägger in i After Effects och animerar med en kamera. riktigt intressant. ska försöka ta in detta i några av dessa videos kring "om fotografi". tyvärr hittar ja inte den videon ja gjorde, mystiskt borta.. inte ok. men men.

det gestaltande hamnar i hur själva animeringarna kommer fram. hur de växer i samma stund som jag sitter med dem. det finns ett skelett, en liten ram, att förhålla mig till men jag vill samtidigt att processen leder mig framåt. jag har börjat jobba med linjer, tredjedelsregeln och mönster/upprepning. jag kommer fortsätta leta/skapa egna foton att använda mig utav till detta projekt. det handlar dels om upphovsrätt och om att jag vill jobba med alla delar av processen. är det mina grejer så har jag full kontroll. även ljud/musik tänker jag att jag knåpar ihop. jag gillar macens datorröst, kanske ska låta henne läsa upp min text och använda den istället för min röst. musikslingan borde man kunna lösa i ngn skön app. det fanns en app förut som hette typ rjdj eller nått, som spelade in ljud och omvandlade dessa lite och la i olika loopar. grymt skön app. tyvärr gick den nog i graven. kanske kan googla mig fram till ngn liknande.

linjerna är så pass långt framme att det är ljud på, animationen typ klar så jag lägger en video här nedanför bilden.




ljudet spelade jag in via telefonen i italk, dropboxade över och pillade in i PS i ett ljudlager under videolagren. enkelt. redigeringsmöjligheterna i PS är, iaf vid en första inblick, få. skulle kanske mått bra av att kunna mixtra lite mer rakt i programmet, men det finns kanske någon dörr som jag inte sett än till fler möjligheter.


känner igen mig i sättet, med tidslinjen och med de olika funktionerna som finns kring videolagret i PS. det är lite begränsat jämfört med After effects (AE) men vill ändå fortsätta att hålla mig till detta program kring just denna uppgiften. annars finns det tusen och åter tusen vägar att komma till samma resultat men jag håller mig här nu. jag är uppvuxen med PS men främst då med stilla bilder. jag har på senare åt jobbat med rörliga giffar detta nya sätt som kom till i senaste versionen öppnar nya dörrar igen. jag ska bli en jvel på detta. också.

jag gick under hösten en gestaltande fotografisk utbildning via Valand där jag petade in rörligt i den stilla fotovärlden via giffar. med denna nya videolagerfunktion ser ja än mer grejer jag hade kunnat göra på annat sätt, enklare sätt.

tiden. 15 sek. 

min plan är att göra några korta 15s långa videos kring "om fotografi" som ska kunna postas på instagram. men dessa ska också ingå i en längre video där alla dessa korta videos tillsammans bildar en längre.

15 s är inte långt. kort. infon måste vara kompakt. precis och exakt. animationerna kan vara lite mer fria men texten/talet behöver bearbetas. jag gillar begränsningen men samtidigt kunde det behövas mer tid för att få med viktiga saker. men jag hade förmodligen sagt samma sak om jag hade begränsat mig till 1 min per video ändå. tiden räcker aldrig till. det finns alltid mer att berätta. alltid mer att lära.

deadline. jag har haft mycket att göra i övrigt i vår, och motivationen har gått i vågor kring animerandet. jag vill ju utforska animerandet. vad är animation för mig? det jag kommit fram till hittills är att jag vill göra stilla/döda saker rörliga/levande. stilla fotografi. stilla teckningar. stilla saker. jag vill jobba ganska "fult" men snabbt. i min undervisning försöker jag ofta påpeka att inom bildämnet så är det lurigt med "fint och fult", för vem fan bestämmer det? så därför, inte bara därför, vill jag göra enklare animationer att ha att visa för barna. senast i fredags visade jag ett exempel på tavlan kring en uppgift som en klass skulle göra. och första frågan var: så det där är ett A? va fan ska ja svara då? ja, allt jag gör som lärare är A. eller så visar jag blandade grejer, både bra foto/animeringar/teckningar och mindre bra. alltså. det är ju snarare karaktär på grejerna eller något annat estetiskt som jag är ute efter än att det ska vara fint. jag pratar mot mig själv här ofta då jag aldrig blir nöjd. vill alltid göra mitt bästa så det är både skönt och jobbigt att animera som jag gör nu. men samtidigt så gillar ja ju uttrycket i animationerna så jag verkar ju ändå ganska nöjd kanske. va fan håller ja på med..

men motivationen, den kommer i vågor. jag jobbar som bäst på sena kvällar och nätter. det blir inte så ånga sena kvällar och nätter för tillfället dock. och deadline. idag den 19 ska det in, då jobbar ja som fan och skriver av mig och gestaltande bitar faller på plats och jobbet görs. inte av stress utan av arbetsmoralen som säger att nu jvlar ska det jobbas.

Prokrastinering, det är så jag jobbar. iaf när det kommer till att det ska ut ur huvudet och ner genom händerna. så har det alltid varit. jag jobbar på att ändra lite på det, men samtidigt så brukar det bli jvligt bra i slutet när jag får fokusera aset på grejen som ska göras. jag stänger av allt runtomkring. när alla gått å lagt sig så börjar min kropp och kreativitet komma igång. inget som stör och fullt fokus på uppgiften. skrev mitt examensarbete på en helg typ. så illa var det inte men känslan var så. och det gick ju bra. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar